În ultimele decenii, catalizatorul auto a devenit o componentă obligatorie pentru orice autovehicul, grație impactului său pozitiv asupra mediului și sănătății umane. Astăzi, producătorii de mașini se orientează spre produse prietenoase cu mediul și spre dezvoltarea și implementarea tehnologiilor ecologice în vederea protejării acestuia, iar optimizarea catalizatorului auto este o temă de interes principală. În acest mod, autovehiculele vor putea respecta normele de emisie tot mai stricte, impuse de organizațiile și autoritățile de reglementare. Dar ce este catalizatorul auto? Cum apar defecțiunile la nivelului lui, cum le identifici și la ce riscuri te poți expune? La toate aceste întrebări vei găsi răspunsul în continuarea acestui articol.
Catalizatorul: o componentă eco friendly a autoturismului tău
Cunoscut, în limbaj tehnic, cu numele de convertor catalitic, catalizatorul este o componentă a sistemului de evacuare au autoturismului, cu rolul de a reduce emisiile poluante generate în urma arderii combustibilului în motor. Din aceste considerente, catalizatorul este amplasat, ca regulă, în sistemul de evacuare, chiar înaintea tobei de eșapament.
Ce este catalizatorul auto și de ce are mașina nevoie de el?
Așadar: ce este catalizatorul auto și de ce parte a procesului de funcționare a autoturismului este responsabil? Ca funcție principală, catalizatorul convertește substanțe precum monoxidul de carbon, hidrocarburile și oxizii de azot, din substanțe nocive în substanțe mai prietenoase cu mediul înconjurător, transformându-te în dioxid de carbon, apă și azot. Catalizatorii metalici prețioși (platina, paladiul, rodiul), configurați într-o structură de tip fagure, determină reacțiile chimice de oxidare și reducere, conducând la transformarea acestor substanțe care, deși nu sunt complet benefice, sunt semnificativ mai puțin dăunătoare decât celelalte.
Întrucât, ca rol, catalizatorul auto accelerează reacțiile chimice ce transformă substanțele nocive din gazele de eșapament în substanțe mai puțin poluante și tocmai de aceea, problemele catalizatorului înfundat pot avea un impact negativ asupra funcționării mașinii în general.
Catalizatorul defect: ce impact are?
O întrebare frecventă este cea referitoare la funcționarea mașinii fără catalizator: este posibil, din punct de vedere tehnic? Da, se poate întâmpla să circuli o vreme cu un catalizator nefuncțional, dar pe lângă problemele legale ce se pot ivi din această cauză și emisia de gaze foarte dăunătoare mediului înconjurător, vei remarca o performanță mai scăzută a motorului și un consum mai ridicat de carburant.
Dar de ce se înfundă catalizatorul? Evident, există mai multe posibile cauze:
- depuneri de carbon și reziduuri, generate în timpul arderii și care, prin acumulare, pot bloca fluxul de gaze de eșapament;
- aditivi de combustibil necorespunzători sau utilizarea unui combustibil de calitate slabă;
- conducerea în condiții de trafic lent poate determina acumularea de reziduuri în catalizator;
- dacă există o defecțiune în sistemul de răcire al motorului, lichidul poate ajunge în catalizator.
Se poate întâmpla chiar să îți fie furat catalizatorul, pentru că prezența metalelor prețioase în interiorul său îl face destul de valoros, stimulând apetitul unor persoane rău intenționate. De aceea, este recomandat să îți verifici periodic mașina, pentru a te asigura că funcționează optim.
Ce rol are catalizatorul în funcționarea mașinii?
Catalizatorul contribuie la funcționarea optimă a sistemului de evacuare și reducerea emisiilor poluante, însă acestea sunt doar două dintre rolurile îndeplinite de această componentă, numărul lor fiind mult mai mare.
Într-adevăr, reducerea emisiilor poluante a fost una dintre cauzele ce au stat la baza inițiativei Uniunii Europene de a emite, în 2007, o Directivă care să stabilească cerințele pentru omologarea vehiculelor și echipamentelor specifice acestora.
Este important de menționat, despre catalizator, faptul că necesită o anumită temperatură pentru a funcționa eficient. Tocmai de aceea, ca regulă, în sistemele de evacuare sunt prezente și alte componente, precum convertizoarele catalitice de preîncălzire sau sondă lambda, care ajută la atingerea temperaturii optime pentru catalizator. Prin intermediul reacțiilor chimice ce se petrec în interiorul său, catalizatorul contribuie la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și a substanțelor poluante din atmosferă.
Există și un alt motiv pentru care ar fi bine să știi ce rol are catalizatorul auto. Această componentă influențează, în mod indirect, performanța motorului, pentru că a fost proiectată întocmai cu acest scop. Deși poate limita fluxul de evacuare, rolul catalizatorului este de a minimiza orice restricții ale fluxului de evacuare și de a menține o performanță adecvată a motorului. Cu toate acestea, uneori, o problemă sau un defect de-al său poate conduce la scăderea puterii sau a eficienței motorului, obținându-se, în consecință, exact efectul ce se dorea evitat.
Catalizatorul: cele mai frecvente probleme cu care te poți confrunta
În cazul în care întâmpini o problemă cu catalizatorul sau suspectezi că te confrunți cu o astfel de problemă, este recomandat să consulți un specialist, adică să te deplasezi într-un service auto, pentru a beneficia de cea mai bună expertiză. Altfel, nu ai putea diagnostica și remedia o defecțiune sau o formă de deteriorare a catalizatorului și ți-ai pune în pericol atât autoturismul, cât și propria sănătate.
Catalizatorul înfundat – o defecțiune des întâlnită
Simptomele catalizatorului înfundat nu sunt sesizabile, întotdeauna, din primele momente după apariția defecțiunii, însă există o listă pe care să o ai în vedere. Astfel, problemele catalizatorului în sensul înfundării pot fi sugerate de:
- Scăderea puterii motorului. Un catalizator înfundat poate provoca o restricție a fluxului de evacuare a gazelor de eșapament, ceea ce poate duce la o scădere a puterii motorului. Poți observa o accelerare mai lentă, o putere redusă în timpul depășirilor sau dificultăți în menținerea vitezei constante.
- Consumul crescut de combustibil. Un catalizator înfundat poate afecta eficiența motorului și poate duce la un consum crescut de combustibil. Aceasta se datorează faptului că restricția în fluxul de evacuare cere o muncă mai mare din partea motorului, pentru a continua să funcționeze în parametrii normali.
- Eșapamentul degajă miros neplăcut. Un catalizator înfundat poate duce la o ardere incompletă a combustibilului și poate cauza un miros neobișnuit sau neplăcut, provenind din sistemul de eșapament. Acest miros poate semăna cu cel de sulf sau ouă clocite, dacă cel de gaze de eșapament nu îți este familiar.
- Lumina de avertizare aprinsă. Odată ce catalizatorul devine înfundat sau funcționează necorespunzător, acest lucru poate declanșa aprinderea luminii de avertizare a motorului de pe tabloul de bord. Este recomandat să verifici codurile de eroare utilizând un scaner de diagnosticare pentru a identifica eventualele probleme cu catalizatorul.
Iată cum, știind ce este catalizatorul la o mașină și ce rol are, poți identifica mai ușor posibilele nereguli.
Catalizator defect: simptome la care să fii atent și cauza lor
Dacă semnele catalizatorului înfundat nu sunt prea ușor de observat, simptomele catalizatorului defect din alte cauze decât aceasta pot fi și mai dificil de identificat. Mai există, totuși, și alte defecțiuni ce se pot manifesta la nivelul catalizatorului și pe care este important să le cunoști, pentru a putea avea grijă de mașina ta, iar cel mai bun de a face asta este să știi ce parametri tehnici ar trebui să îți ridice semne de întrebare și să te determine să faci o vizită la mecanicul auto.
- Supraîncălzirea. Excesul de căldură poate deteriora catalizatorul și poate duce la probleme precum topirea sau deformarea sa. Supraîncălzirea poate fi cauzată de o defecțiune în sistemul de aprindere sau de un motor care funcționează la temperaturi anormal de ridicate. Dacă un catalizator este supraîncălzit, acesta își poate pierde eficiența și poate necesita înlocuire. Cum îți dai seama de ea? În primul rând, poate declanșa aprinderea luminii de avertizare pentru motor din bord, iar acesta este un indiciu destul de bun că ceva este în neregulă. În al doilea rând, poți simți un miros neobișnuit sau neplăcut provenind din sistemul de evacuare, semn că substanțele chimice din catalizator nu se mai descompun în mod corect. S-ar putea să mai observi o scădere a performanței motorului sau zgomote ori vibrații neobișnuite.
- Eroarea la sonda lambda. Sonda lambda este un senzor care măsoară conținutul de oxigen din gazele de eșapament și ajută la reglarea amestecului aer-combustibil. Dacă sonda lambda are o defecțiune sau este afectată de o problemă electrică, poate trimite informații incorecte către sistemul de control al motorului. Acest lucru poate duce la o funcționare inadecvată a catalizatorului și poate provoca emisii poluante mai mari. Un indiciu destul de bun, pe lângă lumina de avertizare, poate fi consumul crescut de combustibil. O sondă lambda defectă poate furniza informații incorecte despre amestecul aer-combustibil către sistemul de control al motorului. Acest lucru poate duce la un amestec prea bogat sau prea sărac, ceea ce poate afecta eficiența motorului și poate determina, astfel, un consum crescut de combustibil.
- Coroziunea. Catalizatorul poate fi afectat de coroziune din cauza expunerii la substanțe chimice agresive precum sarea de pe drumuri în timpul iernii sau substanțele chimice din gazele de eșapament. Coroziunea poate deteriora structura catalizatorului și poate afecta performanța acestuia. Faptul că accelerația este mai lentă, puterea mai redusă, iar eficiența consumului de combustibil tot mai scăzută, că se aud unele zgomote neobișnuite sau că emisia de gaze nu mai este în parametri normali, îți poate semnala o problemă și te poate determina să cauți ajutor specializat.
- Impact fizic. Catalizatorul poate fi deteriorat în urma unui impact fizic, cum ar fi o lovitură sau o coliziune.Orice deteriorare la nivelul său poate provoca scurgeri sau restricționarea fluxului de gaze de eșapament. Aici, este mult mai simplu să îți dai seama că ceva este în neregulă, fie pentru că impactul a avut loc în timp ce conduceai, fie din cauza unor urme vizibile, lăsate pe suprafața mașinii în urma lui, dacă a avut loc în absența ta.
Acestea sunt doar câteva dintre problemele comune cu care te poți confrunta în ceea ce privește catalizatorul auto. În cazul în care întâmpini astfel de probleme, este recomandat să consulți un specialist în service auto, care să poată diagnostica și remedia orice defecțiune sau deteriorare sau care te poate informa că se impune înlocuirea catalizatorului.
Ce este catalizatorul auto în cazul mașinilor fără ardere internă?
Rolul catalizatorului auto la mașinile electrice sau la cele pe hidrogen are o altă configurație. Nu este necesar un catalizator auto în același sens ca la mașinile cu ardere internă, pentru că aceste tipuri de mașini nu au un motor cu ardere internă care să producă gaze de eșapament și substanțe poluante similare.
Totuși, mașinile electrice pot avea încorporate un convertor de putere (inversor) care ajută la transformarea energiei electrice în energie mecanică pentru propulsie. În această situație, convertorul de putere poate avea unele componente similare cu cele găsite într-un catalizator auto, cum ar fi catalizatori metalici sau ceramici și care pot juca un rol în convertirea și controlul fluxului de energie electrică.
În cazul mașinilor pe bază de hidrogen, care folosesc o celulă de combustibil pentru a genera electricitate prin reacția dintre hidrogen și oxigen, pot exista și catalizatori în sistemul de admisie sau de evacuare a gazelor. Acești catalizatori pot ajuta la controlul și optimizarea reacțiilor chimice care au loc în celulă, îmbunătățind eficiența și performanța sistemului de propulsie pe bază de hidrogen.
Acum ești complet informat despre catalizator: ce este, rolul catalizatorului auto și cum să îți dai seama că ceva este în neregulă. Industria auto investește sume consistente în cercetare și dezvoltare, pentru a găsi soluții inovatoare în domeniul catalizatoarelor și tehnologiilor de reducere a emisiilor. Se testează noi materiale și metode de fabricație, pentru catalizatoare mai performante și mai durabile. De asemenea, se dezvoltă tehnologii avansate, precum catalizatoarele cu reducerea selectivă a oxizilor de azot (SCR), ce ar putea reduce emisiile poluante la niveluri și mai scăzute.
În concluzie, catalizatorul auto este un component cheie în reducerea emisiilor poluante generate de motoarele cu ardere internă. Prin intermediul reacțiilor chimice catalizate, transformă gazele nocive în substanțe mai puțin dăunătoare, contribuind la protejarea mediului înconjurător și la menținerea unei calități mai bune a aerului. Din fericire, catalizatorul auto continuă să evolueze într-o direcție ecologică și eficientă, iar dezvoltarea catalizatoarelor performante și tehnologiilor de control al emisiilor este un pas important în direcția vehiculelor mai curate și mai prietenoase cu mediul.
Sursă foto: pexels.com.