Dealer auto / Blog / Service / Ce este distribuția auto - Sistem esențial al motoarelor cu ardere internă

Ce este distribuția auto - Sistem esențial al motoarelor cu ardere internă

Categorie: Service
Data publicarii: 20/12/2022
Ultima actualizare: 20/12/2022

Autor: Cristian Mariutac - șef de service


Automobilele sunt mecanisme complexe, formate dintr-o serie de sisteme care contribuie la propulsarea acestuia, la asigurarea parcurgerii în siguranță a drumurilor publice și la crearea unui mediu confortabil la interior. Printre aceste sisteme se numără și cel de distribuție, care este unul esențial, fără acesta motoarele neputând funcționa. Mai mult decât atât, întreținerea acestui sistem în mod deficitar poate duce la distrugerea motorului și, din acest motiv, orice conducător auto ar trebui să cunoască rolul îndeplinit de acesta și care este modalitatea corectă de întreținere și de reparare a sistemului.

În articolul de mai jos vei afla ce este sistemul de distribuție auto, ce rol îndeplinește, care sunt părțile componente ale acestuia și ce tipuri de distribuție pot fi întâlnite la diversele motoare montate pe automobilele din prezent. În plus, vei putea descoperi care este modalitatea corectă de întreținere și de reparare a sistemului de distribuție, la câți km se schimbă distribuția pe curea și pe lanț și vei putea consulta câteva sfaturi utile, care vor fi de folos pentru evitarea apariției unor probleme mecanice grave, din cauza defecțiunilor la sistemul de distribuție.

Distribuția - ce este distribuția la mașină?

Distribuția la mașină

Sistemul de distribuție auto este o componentă de bază a oricărui motor cu ardere internă, indiferent dacă acesta funcționează cu benzină sau cu motorină. Proprietarii de automobile trebuie să aibă cunoștințe legate de această componentă, pentru că întreținerea necorespunzătoare și apariția unei defecțiuni minore pot duce la afectarea altor părți ale motorului, în multe din cazuri putându-se ajunge chiar la distrugerea completă a acestuia și la necesitatea înlocuirii cu unul nou.

Rolul îndeplinit de distribuția mașinilor

Funcționarea corectă a motoarelor moderne presupune ca numeroase piese, precum pistoanele, supapele, axul cu came și vibrochenul să se miște în mod sincronizat. Rolul acesta este îndeplinit de sistemul de distribuție, care asigură funcționarea sincronă a acelor piese ce formează sistemul de admisie a combustibilului motor și de evacuare a gazelor arse. Motoarele în patru timpi trebuie să treacă printr-un ciclu extrem de precis, legat de mișcarea pistoanelor și de deschiderea și închiderea supapelor. Mișcarea se face cu viteze amețitoare, cu mii de cicluri pe minut, orice desincronizare ducând la distrugerea unor piese esențiale. Pentru a nu apărea astfel de situații, motoarele moderne sunt dotate cu sistemul de distribuție.

Părțile componente ale distribuției mașinilor

Componentele sistemului de distribuție auto, cunoscute și sub numele de kit de distribuție, sunt piese aflate în mișcare și, din acest motiv, suferă o uzură continuă, ceea ce face ca la un moment dat să apară necesitatea înlocuirii tuturor componentelor. Proprietarii de automobile trebuie să cunoască componența precisă a acestui kit pentru a ști ce piese trebuie să procure în momentul în care este obligatorie o intervenție. În acest caz reparațiile nu sunt posibile, întregul sistem trebuind să fie înlocuit cu unul nou.
Un sistem tipic de distribuție este format din următoarele componente:

  • Elementul de angrenare, ce se prezintă fie sub forma unei curele din cauciuc foarte rezistente, fie sub forma unui lanț metalic, asemănător cu cel de bicicletă. Acest element face legătura între vibrochenul mașinii (piesa ce se învârte și care oferă tracțiune mașinii), ce are în capăt o roată dințată, pe care se plasează cureaua sau lanțul și axul cu came, ce asigură închiderea și deschiderea sincronizată și la timp a supapelor de admisie / evacuare;
  • Rola de întindere care se prezintă sub forma unei piese ce are rolul de a compensa efectul de alungire în timp din cauza uzurii curelei sau lanțului de transmisie. Piesa este necesară, pentru că, odată cu uzura, elementul de angrenare crește în lungime cu câțiva milimetri, rola de întindere având menirea de a nu apărea probleme, precum zgomote sau chiar căderea elementului de angrenare;
  • Rola conducătoare este reprezentată de o piesă cilindrică, plasată pe un rulment, având rolul de a oferi suport și ghidaj elementului de angrenare;
  • Accesorii, precum garnituri, arcuri, piulițe și șuruburi;
  • Pompa de apă, care este angrenată în cele mai multe cazuri de cureaua de distribuție (excepție fac motoarele cu distribuție pe lanț, unde pompa de apă este pusă în mișcare de cureaua de accesorii).

Tipuri de distribuții ale mașinilor - la câți km se schimbă distribuția

De-a lungul timpului, diverși producători de automobile au căutat o soluție eficientă și rezistentă de sincronizare a mișcării pistoanelor și supapelor. Din aceste eforturi au rezultat în practică mai multe tipuri de distribuție, în prezent trei fiind utilizate pe aproape toate modelele oferite către clienți.

  • Distribuția pe curea este cel mai des folosită, pentru că este varianta mai ieftină și mai silențioasă. Piesa de angrenaj se prezintă sub forma unei curele dintr-un cauciuc foarte rezistent, în care sunt integrate materiale, cum ar fi kevlarul. Cureaua este dințată, pentru a se potrivi pe roata de angrenaj și pe roata axului cu came. Majoritatea producătorilor utilizează această soluție, pentru că piesa este puțin costisitoare, iar elasticitatea ei nu generează un zgomot puternic. Ca principal dezavantaj este durata de viață destul de mică, distribuția pe curea trebuind să fie schimbată la intervale situate între 60000 și 100000 de kilometri, în funcție de model;
  • Distribuția pe lanț se diferențiază de cea dintâi, în primul rând, prin înlocuirea curelei de distribuție din cauciuc cu un lanț metalic format din zale conectate între ele. Deși piesa este mai scumpă și mai zgomotoasă, este preferată de unii producători de motoare pentru că este rezistentă în timp. În teorie un lanț de distribuție rezistă cel puțin 300000 de kilometri, dar majoritatea utilizatorilor nu înlocuiesc niciodată lanțul pe durata folosirii mașinii. Un dezavantaj al acestui tip de distribuție este reprezentat de întinzător, care nu este pe arc, ci hidraulic, și la pornirea motorului până în momentul în care uleiul ajunge până la presiunea corectă se aude un zgomot mai puternic;
  • Distribuția pe pinioane funcționează prin transmiterea mișcării de la vibrochen către axele cu came prin intermediul unor roți dințate. Sistemul este extrem de fiabil, fără să fie nevoie de o întreținere, însă este complex, scump și utilizat doar la câteva modele performante de mașini.

Întreținerea sistemului de distribuție

Întreținerea sistemului de distribuție

În ceea ce privește întreținerea sistemului de distribuție, aceasta se face diferențiat, în funcție de tipul de distribuție. Cu siguranță te-ai întrebat când se schimbă distribuția. În cazul distribuției cu ajutorul curelelor, întreținerea se face sub forma înlocuirii întregului kit, inclusiv a pompei de apă, după parcurgerea numărului de kilometri recomandat de producător. Distribuția pe lanț presupune o întreținere minimă, deoarece piesele sunt mai robuste. În mod normal nu este necesară vreo intervenție, doar în cazul în care apar zgomote specifice în zona din fața motorului trebuind să se intervină pentru întinderea lanțului sau pentru înlocuirea acestuia dacă este uzat.

Perioada de service a distribuției - la câți km se schimbă distribuția pe curea și lanț

Intervenția la sistemul de distribuție trebuie făcută, în mod obligatoriu, respectând indicațiile producătorului. Aceste indicații se prezintă sub forma unei distanțe maxime de kilometri parcurși până când este obligatorie schimbarea kitului. Distanța este diferită de la model la model, fiind situată între limitele de 60000 și 100000 de kilometri.

Limita a fost introdusă, pentru că s-a observat că în timp cureaua de distribuție își pierde din calități, se uzează și la un moment dat ajunge să se rupă. Acest neajuns are un efect distructiv asupra motorului, pentru că mișcarea pistoanelor și a supapelor nu mai este sincronizată, piesele metalice lovindu-se între ele la viteze foarte mari. În cazuri extreme se poate ajunge chiar la distrugerea completă a motorului, mai ales dacă ruperea curelei se petrece la viteze mari.

În cazul distribuției pe lanț cei mai mulți producătorii nu indică o distanță maximă ce poate fi parcursă, dar specialiștii recomandă ca la aproximativ 250000 - 300000 de kilometri să se înlocuiască lanțul de distribuție.

Cum se înlocuiește kitul de distribuție

Operațiunea de înlocuire a kitului de distribuție este destul de complexă, nu atât din perspectiva uneltelor implicate și a complexității intervenției, ci din pricina necesității aplicării unei precizii maxime la demontarea vechilor piese și la montarea celor noi. Motivul este dat de obligativitatea obținerii unei sincronizări maxime. Mecanicii profesioniști știu în ce poziție trebuie să plaseze componentele pentru ca supapele și pistoanele să nu se lovească unele de altele în timpul funcționării motorului. Plasarea incorectă a curelei sau a lanțului de distribuție duce, cu siguranță, la apariția unor defecțiuni grave și chiar la obligativitatea înlocuirii motorului cu unul nou. Având în vedere aceste elemente, înlocuirea kitului de distribuție nu este o operațiune care se recomandă a se face acasă, ci trebuie să se apeleze la mecanici profesioniști din service-uri autorizate.

Operațiunea propriu-zisă durează doar câteva ore, fiind executată prin respectarea următorilor pași:

  • Primul pas este reprezentat de pregătirea mașinii. Această etapă se face întotdeauna cu motorul rece, urmărindu-se deconectarea bateriei de la mașină și îndepărtarea acelor accesorii care împiedică accesul către zona sistemului de distribuție (filtru de aer, conducta de admisie aer, rezervorul antigel etc.);
  • Al doilea pas este reprezentat de demontarea curelei de distribuție și a accesoriilor (rola întinzătoare și rola de ghidaj). Aceste piese sunt protejate de carcase de protecție realizate din plastic sau metal. Tot în această etapă se iau măsuri pentru a se evita desincronizarea motorului. Există niște semne speciale pe axul cu came, care ajută mecanicul să așeze cureaua în poziția potrivită;
  • Al treilea pas este reprezentat de înlocuirea pompei de apă. Chiar dacă aceasta nu are probleme vizibile este mai bine ca operațiunea să se facă, pentru că de cele mai multe ori accesul la aceasta se face doar prin scoaterea curelei de distribuție. În timpul schimbului pompei de apă se pierde din lichidul de răcire, de aceea după montarea celei noi se va completa acest lichid până la nivelul corect;
  • Al patrulea pas este reprezentat de montarea noilor componente în poziția corectă (mecanicul va folosi semnele de pe motor și curea pentru a obține o sincronizare perfectă);
  • Ultimul pas se referă la montarea carcasei de protecție și a celorlalte piese ce au fost îndepărtate, reconectându-se la final bateria mașinii.

Sfaturi pentru evitarea unor probleme mecanice grave, legate de distribuția auto

Sfaturi pentru evitarea unor probleme mecanice grave, legate de distribuția auto

Rolul deosebit de important pe care-l îndeplinește sistemul de distribuție și gravitatea defecțiunilor ce pot apărea în cazul în care acest sistem nu funcționează corespunzător face ca proprietarii de automobile să cunoască modalitatea corectă de intervenție. Esențial în acest caz este vizita la service pentru înlocuirea pieselor uzate la momentul potrivit, orice întârziere putând fi extrem de problematică.

Intervenția aceasta este diferită în funcție de vechimea mașinilor. În cazul proprietarilor de mașini noi perioada de service a sistemului este trecută în manualul mașinii. Cele cu distribuție pe lanț sunt mai rezistente din acest punct de vedere, intervalul fiind de cel puțin 250000 de kilometri între intervenții. Se poate amâna vizita la service și după acest moment, dar se recomandă supravegherea zgomotelor motorului. Dacă sunt identificate zgomote sub forma unor zornăituri în partea din față a motorului ce apar din cauza mișcărilor haotice ale lanțului, atunci este obligatorie o intervenție, deoarece în viitorul apropiat se poate ajunge la ruperea lanțului.

În cazul persoanelor care aleg să cumpere o mașină la mâna a doua se recomandă ca imediat după achiziția acesteia să se facă o intervenție, neputându-se pune bazele întotdeauna pe declarațiile fostului proprietar. Schimbarea kitului nu presupune o investiție majoră de bani sau de timp și, din acest motiv, trebuie făcută chiar dacă nu au trecut kilometrii recomandați de producători. Există și posibilitatea evitării înlocuirii kitului de distribuție prin apelarea la dealeri de mașini rulate , care oferă garanție pe durată de un an de zile și care au controlat îndeaproape starea fizică a acestuia.

În concluzie, respectarea recomandărilor legate de integritatea sistemului de distribuție este esențială pentru a se obține o utilizare în siguranță și pentru un număr mare de kilometri a automobilului mult visat.

Surse foto: ro.pinterest.com

Articole de care ai putea fi interesat: