Dealer auto / Blog / Sfaturi Auto / Filtrul de particule - Informații utile pentru întreținerea lui și rezolvarea situațiilor nedorite

Filtrul de particule - Informații utile pentru întreținerea lui și rezolvarea situațiilor nedorite

Categorie: Sfaturi Auto
Data publicarii: 18/01/2023
Ultima actualizare: 18/01/2023

Autor: Cristian Mariutac - șef de service


Producătorii auto au descoperit o metodă excelentă de a avea un mediu înconjurător mult mai curat și mai sănătos pentru oamenii din prezent, dar și pentru generațiile viitoare. Filtrul de particule a fost introdus în componența automobilelor diesel fabricate după anul 2000, fiind numit și DPF sau Diesel Particulate Filter. Foarte important este faptul că acest tip de filtru a reușit cu succes să reducă emisiile de gaze nocive, precum și efectul pe care autoturismele diesel îl au asupra mediului. Totuși, această piesă presupune nu doar existența unor părți pozitive, ci și a unora negative, pentru că s-a putut observa faptul că cei care utilizează motoare cu astfel de filtru se confruntă cu unele probleme destul de des, mai ales atunci când conduc mașina în zonele urbane. Practic, filtrul se înfundă, iar acest lucru se poate observa rapid în reducerea parametrilor de funcționare a motorului.

În articolul de mai jos vei descoperi ce este filtrul de particule, care este rolul acestuia, ce probleme ar putea apărea la el, dar și cum influențează condusul înfundarea filtrului de particule. În plus, vei afla informații importante despre curățarea și regenerarea filtrului DPF, inclusiv care sunt pașii de efectuat în acest sens, precum și unele sfaturi și recomandări interesante pentru a reuși să prelungești durata de viață a filtrului de particule.

Ce este filtrul de particule

Filtrul de particule

Motoarele diesel sunt preferate de mulți conducători auto pentru că sunt mai performante și permit efectuarea de economii importante, însă ele rămân printre cele mai poluante motoare, eliberând numeroase noxe în atmosferă. Rolul filtrului de particule la motoarele diesel este mare, această componentă permițând nu doar un condus responsabil, ci și posibilitatea de a putea trece cu brio inspecțiile tehnice obligatorii.

Filtrul de particule este acea piesă auto folosită pentru a opri particulele emise de motorul mașinii, după ce a fost ars combustibilul. Așezarea lui poate fi înainte, după catalizator sau între două catalizatoare, în funcție de modelul fiecărei mașini în parte, prezența sa fiind obligatorie în partea de evacuare a mașinii.

Dacă mașina diesel are filtru DPF, atunci nu va degaja fum negru realizat din particulele pe care le oprește. Acest filtru poate fi de unică folosință, trebuind să fie înlocuit după ce mașina parcurge un anumit număr de kilometri (100000 - 250000 km), sau poate fi regenerabil, iar durata sa de viață să fie mult mai mare.

Filtrul de particule funcționează prin filtrarea noxelor ce au rezultat prin arderea motorinei. Astfel, mașina diesel cu DPF nu va scoate fum negru, ceea ce înseamnă că va avea norme normale DPF. De regulă, gradul de încărcare DPF se poate observa pe afișajul de pe bordul mașinii, ceea ce ajută nespus la prevenirea eventualelor probleme ce pot apărea.

Ce face și care este rolul filtrului de particule

Motoarele echipate cu filtru de particule trebuie conduse mai turat, deoarece arderea completă trebuie să aibă loc la temperaturi și presiuni înalte, ce nu pot fi atinse când se conduc mașinile la viteze mai mici, prin oraș. Astfel, conducătorii auto trebuie să scoată din când în când automobilele la drumuri mai lungi.

Filtrul de particule are la bază un rol destul de simplu, acela de a reține particulele sub formă de cenușă. Eficiența lui este mult mai mare, reținând până la 80-85% din gazele nocive eliminate de motor. Uneori, filtrele se înfundă cu funingine și cenușă și, astfel, încep să apară diferite probleme nedorite.

Ce probleme pot apărea la filtrul de particule

Filtrul de particule se poate înfunda. Există o serie de simptome ce trebuie cunoscute pentru a se lua măsurile adecvate, ce se impun în aceste condiții.

  • Martorul se aprinde sau pâlpâie în bord, iar dacă problema nu se va rezolva, atunci poate să ajungă în modul de avarie. În aceste condiții motorul nu mai trage, nu mai are putere;
  • Consumul de carburant este din ce în ce mai mare, iar emisiile sunt mai bogate în funingine;
  • Dacă nu se face o curățare adecvată a filtrului, atunci se poate înfunda și nu va mai funcționa bine.

Filtrul de particule nu se strică doar atunci când se depune cenușă, ci și din cauza unui injector care nu funcționează la parametrii normali, injectând prea multă motorină. Arderea nu are loc complet, iar surplusul de cenușă și de gaze este reținut de filtrul de particule, care se va încărca prea mult.

Cum influențează condusul înfundarea filtrului de particule

Specialiștii sunt de părere că filtrul DPF se înfundă și din cauza șoferului. De exemplu, acesta folosește mașina pe distanță scurtă, prin oraș, iar motorul nu ajunge la o temperatură înaltă, potrivită pentru a putea funcționa corespunzător. Acest lucru favorizează înfundarea filtrului de particule (viteză mică, turații scăzute). Pentru a rezolva o astfel de situație, șoferul trebuie să facă o curățare a DPF-ului și să meargă regulat în afara orașului, la un drum mai lung, cam la 2 - 4 săptămâni.

Regenerarea și curățarea filtrului de particule


Atunci când apar probleme la filtrul de particule, în bord va apărea un martor luminos care va indica acest lucru. Practic, conducătorul auto va ști că DPF-ul trebuie înlocuit sau regenerat, în funcție de model. Dacă este nevoie de regenerare, persoana în cauză va avea în vedere tipul pe care trebuie să-l pună în funcțiune. Dacă este nevoie de curățare chimică, atunci șoferul trebuie să se deplaseze la un service autorizat, deoarece această operațiune trebuie să se facă în anumite condiții, specificate de producător.

Regenerarea DPF

Regenerarea filtrului DPF este realizată prin creșterea temperaturii din galeria de evacuare a motorului. Dacă filtrul de particule este foarte încărcat, fapt ce este cauzat de poluarea din mediul urban, atunci motorul elimină noxele pentru ca filtrul să poată funcționa iarăși normal. În unele situații, regenerarea automată a motorului nu poate avea loc. Specialiștii recomandă pentru regenerarea filtrului de particule rularea cu mașina cu o viteză constantă, la turație ridicată, preț de câteva minute.

Regenerarea DPF-ului presupune arderea particulelor pe care acesta le-a stocat la o temperatură și presiune mari. Conducătorii auto trebuie să știe că dacă regenerarea nu se realizează într-un anumit număr de kilometri, atunci este posibil ca regenerarea automată să nu mai poate avea loc pentru că există o cantitate mult prea mare de cenușă. Pentru cei care se întreabă când are loc regenerarea DPF, ar trebui să știe că ea începe după ce calculatorul mașinii măsoară anumiți parametri cu ajutorul senzorilor poziționați înainte și după filtru.

Regenerarea are loc în anumite condiții:

  • temperatura gazelor să aibă o anumită valoare;
  • turația motorului să fie suficientă;
  • debitul de gaze trebuie să întrețină arderea;
  • eliminarea aerului ce are loc în urma arderii.

Calculatorul poate să pornească regenerarea filtrului chiar și la relanti, dar componentele vor fi mai solicitate, putând să fie considerată ca o soluție urgentă, nicidecum o regenerare completă.

Tipuri de regenerări DPF

Există mai multe tipuri de regenerări DPF:

  • Regenerarea activă este atunci când anumiți senzori ai mașinii o declanșează;
  • Regenerarea pasivă se produce la drumuri mai lungi;
  • Regenerarea forțată se declanșează dacă nu s-a reușit de mai multe ori regenerarea automată;
  • Regenerarea manuală nu se recomandă, deoarece există riscul de incendiu.

Pașii de efectuat pentru regenerarea DPF

Pentru a declanșa regenerarea filtrului de particule, trebuie să se aibă în vedere următorii pași de efectuat:

  • rezervorul de motorină să fie plin cam 60% din capacitate;
  • cam 30 de minute se va merge la turație constantă de 2800 rpm;
  • se va face o pauză cu motorul oprit de circa 30 de minute;
  • se merge din nou cam 30 de minute cu turația constantă de 2800 rpm;
  • se oprește iar motorul 30 de minute;
  • la repornire se va intra în regenerare.

Pașii de efectuat pentru regenerarea DPF

Curățarea filtrului se impune atunci când mașina nu are un filtru cu regenerare automată. Acest procedeu trebuie să se facă la un service auto autorizat, care se ocupă de recondiționare. Se scoate filtrul și se pune pe un banc, acolo unde este curățat complet. Se introduce soluția cu presiune în interiorul filtrului de particule, aceasta începând să acționeze și să înmoaie. Reziduurile sunt scoase în afară, sub forma unui lichid negru. Temperatura la care trebuie realizată operațiunea trebuie să fie scăzută, ceea ce este interesant, deoarece se știe faptul că regenerarea are loc la temperaturi foarte înalte. Curățarea DPF-ului nu este foarte scumpă, dar trebuie să se aibă în vedere dacă este rentabilă această operațiune sau schimbarea filtrului cu unul nou.

Unii proprietari de automobile recurg la opțiunea de a anula filtrul de particule. Există service-uri care fac acest lucru, mai ales că nu este ceva foarte complicat. Doar că acest lucru presupune faptul că toate gazele vor fi lăsate libere în atmosferă, ceea ce înseamnă că mașina va polua. Anularea poate fi fizică sau din softul mașinii. Dezavantajele acestei operațiuni sunt clare și chiar ilegale, iar după ce a fost scos filtrul și catalizatorul, mașina nu va mai trece ITP-ul.

Sfaturi și recomandări pentru a prelungi durata de viață a filtrului de particule

Sfaturi-si-recomandari-pentru-a-prelungi-durata-de-viata-a-filtrului-de-particule

Specialiștii oferă diferite sfaturi și recomandări pentru a prelungi durata de viață a filtrului de particule, atât când vine vorba despre mașini noi, cât și despre mașini rulate, preferate de tot mai mulți dintre români în ultima vreme. Extinderea duratei de viață a filtrului de particule este una dintre dorințele proprietarilor de automobile diesel, dar acest lucru presupune din start o grijă la cele mai mici semne că filtrul DPF este sau urmează să se înfunde.

  • Mecanicii recomandă să se aibă în vedere etanșeitatea turbinei și a injectoarelor. Lipsa jocului rotorului sau injectorului împiedică pătrunderea uleiului de motor în cavitatea cilindrului. De fapt, dacă se va utiliza motorul în parametrii stabiliți de producător, totul va fi bine, adică filtrul de particule nu va genera probleme;
  • Tehnica de conducere este foarte importantă. Momentele când se rulează subturat ar trebui evitate, pentru că pot deveni cauze frecvente ale înfundării DPF. Combustibilul nu arde complet la turații mari, iar cenușa rezultată se va acumula în filtru;
  • Dacă martorul s-a aprins în bord și semnalează probleme la filtrul de particule, trebuie să se ia în calcul desfundarea acestuia, altfel se poate ajunge la deteriorarea turbocompresorului sau a motorului;
  • Înainte de a înlocui filtrul de particule, conducătorul auto trebuie să verifice dacă senzorul nu dă o eroare și dacă nu semnalizează incorect. Defecțiunea senzorului poate indica aceleași probleme cu mașina, pe care le-ar arăta și înfundarea filtrului;
  • Dacă o mașină diesel are anulat filtrul de particule, atunci acest lucru se poate observa rapid în trafic atunci când automobilul accelerează. Aceste particule mici și negre emanate pot ajunge în plămânii omului și pot duce la apariția unor afecțiuni extrem de grave: cancer, astm, bronșită, boli respiratorii și pot agrava pe cele existente deja;
  • La unele mașini, dacă filtrul nu este desfundat sau nu se rezolvă într-un fel problema lui, există posibilitatea ca automobilul să nu mai pornescă deloc;
  • Filtrul se mai poate înfunda și de la motorină de slabă calitate, așa că specialiștii recomandă șoferilor să alimenteze de la stațiile peco renumite pentru grija pe care o au față de necesitățile mașinilor;
  • Anularea filtrului DPF efectuată de proprietar sau într-un service este considerată infracțiune și pedepsită conform legislației în vigoare. Deși poate ajunge să coste mult filtrul de particule nou, această practică este preferată.

În concluzie, filtrul de particule este o componentă importantă a mașinilor diesel, venind în ajutorul protejării sănătății oamenilor și a mediului înconjurător. Regenerarea și curățarea lui sunt operațiunile de efectuat atunci când șoferii observa anumite semne că mașina nu mai funcționează cum ar trebui, ceea ce arată că filtrul DPF este înfundat.

Surse foto: ro.pinterest.com.