Aflarea unor informații despre mașinile noi și second-hand este esențială cumpărătorilor de autovehicule, care doresc să facă o achiziție informată și să nu aibă mai târziu surprize neplăcute. În cazul mașinilor noi, informarea este destul de facilă, vânzătorii punând la dispoziția clienților o documentație completă, de unde pot afla tot ceea ce îi interesează. Mai mult decât atât, istoricul nu este unul relevant, deoarece nu a existat un proprietar anterior. În cazul mașinilor second-hand, situația este mai dificil de rezolvat în condițiile în care au existat mai mulți proprietari, iar documentele lipsesc. O soluție poate fi reprezentată de verificarea seriei de șasiu pentru aflarea unor informații diverse, ce ar putea înclina balanța către o posibilă achiziție.
În articolul de mai jos vei afla ce este seria de șasiu, cum a ajuns aceasta să fie utilizată ca standard de autentificare a autovehiculelor din întreaga lume și care este semnificația caracterelor ce o compun. De asemenea, vei putea identifica locurile în care seria de șasiu poate fi consultată și vei descoperi câteva modalități utile prin care poți afla informații corecte despre achiziție.
Cuprins
- Ce este seria de șasiu?
1.1. Istoricul seriei de șasiu
1.2. Codificarea seriei de șasiu - Unde poate fi găsită seria de șasiu?
2.1. Seria de șasiu de pe talon
2.2. Seria de șasiu de pe caroserie și de pe alte elemente ale mașinii - Utilizarea seriei de șasiu pentru obținerea unor informații folositoare cumpărătorilor
Ce este seria de șasiu?
Seria de șasiu, cunoscută sub numele de „vehicle identification number” (VIN), este o metodă de autentificare a fiecărui autovehicul. Practic, oricărei mașini ce iese de pe porțile fabricii îi este atribuit un cod de identificare unic, ce va fi utilizat pe tot parcursul duratei sale de viață. Asemenea unei amprente, seria va caracteriza un singur autovehicul, indiferent de proprietarii săi. Acest număr se prezintă sub forma unei combinații de șaptesprezece caractere, cifre și litere, care permit nu doar identificarea exactă a mașinii, ci și codificarea unor informații esențiale.
Istoricul seriei de șasiu
Încă de la începutul industriei auto, producătorii au încercat să identifice autovehiculele manufacturate, în așa fel încât să poată să afle, în cazul în care este necesar, caracteristicile acestora sau persoanele care le-au deținut de-a lungul timpului. În perioada de început a industriei nu exista o standardizare, ceea ce făcea ca fiecare producător să-și aleagă modalitatea de identificare, de obicei sub forma unui număr care arăta ordinea de producție a modelului.
În anul 1954, producătorii de autovehicule din SUA au introdus în seria de șasiu elemente codificate, ce permiteau aflarea unor informații, dar aceste serii nu erau standardizate. Abia după 1981 seria de șasiu a fost standardizată conform normelor ISO, model preluat de majoritatea producătorilor din SUA, Europa și restul lumii. În prezent standardul global de identificare cuprinde trei tipuri de norme ISO:
- ISO 3779 cu referire la structura seriei și la numărul de caractere;
- ISO 4030 în legătură cu locurile și tipul de marcare a seriei;
- ISO 3780 cu privire la unificarea globală a primei porțiuni a numărului de identificare VIN.
Codificarea seriei de șasiu
Seria de șasiu este formată dintr-o succesiune de șaptesprezece caractere formate din litere și cifre, care sunt aranjate după o schemă standardizată pentru a permite nu doar identificarea autovehiculului, ci și aflarea cu ușurință a unor informații cu privire la țara în care a fost produs, la modelul acestuia, la tipul de motorizare, la producător etc. Cele șaptesprezece caractere nu trebuie să conțină literele majuscule I, O și Q pentru a nu apărea confuzii în momentul citirii între ele și cifrele 1 și 0.
Codificarea seriei de șasiu este una simplă, ușor de descifrat prin utilizarea prescurtărilor folosite în mod standard de către producători. Astfel, cele 17 caractere oferă informații așezate în trei secțiuni:
- Prima secțiune, cunoscută sub numele de WMI (World Manufacturer Identifier), este formată din primele trei caractere, ce arată regiunea geografică (continentul), țara și producătorul autovehiculului. Astfel, prima literă arată țara de origine, a doua fabricantul și a treia tipul de autovehicul;
- A doua secțiune, numită VDS (Vehicle Descriptor Section), este formată din caracterele de la 4 la 9. Prin intermediul acestor caractere sunt codificate informații despre caracteristicile vehiculului, ca de exemplu tipul de caroserie, codul de culoare, motorizarea, dotările, accesoriile etc. Al nouălea caracter are o funcție specială, de validare a numărului VIN;
- A treia secțiune, cunoscută sub numele de VIS (Vehicle Identifier Section), este formată din caracterele de la 10 la 17, acestea fiind, practic, numărul unic al fiecărui vehicul prin intermediul căruia se face identificarea fiecărei mașini în parte. Tot în această secțiune poate fi identificat anul de fabricație, reprezentat de-al zecelea caracter, sub forma unei cifre sau a unei litere, și codul fabricii de automobile, marcat prin al unsprezecelea caracter.
Unde poate fi găsită seria de șasiu?
Seria de șasiu este un element de identificare luat în calcul la înmatricularea mașinii și la testele de expertiză tehnică, ce sunt făcute la sediile RAR pe tot parcursul duratei sale de viață. Având în vedere acest element, numărul VIN este plasat de către producători în locuri vizibile, ușor de accesat, în așa fel încât caracterele să nu se șteargă sau să nu poată fi modificate de către persoanele rău intenționate. În plus, acest număr este menționat și pe documentele oficiale ale autovehiculului, adică pe talon și pe cartea de identitate.
Seria de șasiu de pe talon
În momentul înmatriculării unui autovehicul sau al înstrăinării acestuia, autoritățile statului român emit un document de identificare ce trebuie să fie prezent asupra conducătorului auto tot timpul, sub forma unui talon. Documentul este solicitat de către poliție în cazul unui control, ca formă de identificare a mașinii, trebuind a fi prezentat și la inspecțiile tehnice periodice (pe el se trece perioada de valabilitate). Același număr este plasat și pe cartea de identitate a fiecărei mașini.
Între rubricile existente pe talon se află și cea care cuprinde seria de șasiu. Aceasta poate fi consultată cu ușurință la punctul E al certificatului de înmatriculare pentru mașinile înmatriculate în România. În cazul celor înmatriculate în alte țări este posibil ca acest număr de identificare să fie plasat în alt loc. De menționat este și faptul că acest număr trebuie să fie identic cu cel plasat pe diverse locuri ale mașinii.
Seria de șasiu de pe caroserie și de pe alte elemente ale mașinii
Numărul VIN este plasat de către producător pe diverse elemente ce permit identificarea cu precizie a tuturor componentelor. Modalitatea de plasare a numărului este atât prin intermediul gravării pe cadru sau pe părțile fixe ale vehiculului, cât și sub forma unor etichete metalice sau din plastic, plasate în diverse locuri vizibile.
Cele mai des utilizate locuri pentru plasarea seriei VIN sunt:
- În camera motorului, pe șasiu sau pe un element fix al autovehiculului;
- Colțul din stânga jos al parbrizului, în fața șoferului (acest loc este util, pentru că poate fi găsit cu ușurință și controlat din exterior de către persoanele interesate);
- Stâlpul central din partea stângă;
- Planșa separatoare dintre habitaclul motor și cabină;
- Partea laterală a portbagajului;
- Sub scaunul pasagerului din stânga.
Alegerea acestor locuri este făcută de fiecare producător în parte, condiția fiind doar de vizibilitate și de ușurința accesului.
Utilizarea seriei de șasiu pentru obținerea unor informații folositoare cumpărătorilor
Seria de șasiu este utilă tuturor părților implicate în producerea și utilizarea autovehiculelor. Producătorii pot să aibă o statistică exactă a ceea ce produc și să prezinte cumpărătorilor o bază de date cu modelele oferite de-a lungul timpului. Vânzătorii utilizează acest număr pentru a controla exact modelele puse în vânzare, ținându-se cont exact de motorizare, dotări sau de alte elemente ce fac diferența între produsele aceleiași mărci.
Cumpărătorii au cel mai mult de câștigat de pe urma identificării și decodării acestui număr. În cazul achiziției de mașini noi numărul va fi utilizat pentru prima înmatriculare, acesta fiind trecut în documentele de identificare, cum ar fi certificatul și cartea automobilului. Mult mai util este în cazul mașinilor rulate, deoarece în cele mai multe împrejurări vânzătorii nu oferă toate informațiile, fie pentru că nu le cunosc, fie pentru că doresc să ascundă o eventuală problemă care ar putea duce la micșorarea costurilor sau chiar la oprirea vânzării.
În vederea aflării unor informații utile, legate de performanțele, calitatea și implicarea în anumite incidente a mașinilor la mâna a doua, cumpărătorii au mai multe opțiuni. Cea mai la îndemână dintre ele este verificarea seriei de șasiu în mod gratuit, prin utilizarea platformei puse la dispoziție de Registrul Auto Român. În acest caz se obține o serie de informații de bază:
- Numărul de kilometri ai autovehiculului înregistrat în momentul prezentării acestuia la inspecțiile tehnice periodice. Această valoare nu este una exactă, pentru că unii proprietari de autovehicule dau în urmă kilometrajul pentru a lăsa impresia că uzura nu este așa de accentuată și că prețul mare cerut este justificabil. Se poate face, totuși, o aproximare a corectitudinii prin consultarea numărului de kilometri parcurși între două inspecții consecutive. Dacă se ține cont că în România, în medie, un autoturism face aproximativ zece mii de kilometri pe an, iar platforma arată că în doi ani, între două inspecții tehnice periodice a fost parcursă o distanță mult mai scurtă, de exemplu două sau trei mii de kilometri, atunci ar apărea un semn de întrebare asupra seriozității vânzătorului;
- Date tehnice și de identificare ale autovehiculului;
- Vizitele precedente la sediile RAR;
- Norma de poluare;
- Valabilitatea documentelor de înregistrare.
A doua opțiune este cea a apelării la servicii de verificare a seriei de șasiu, care necesită plata unei taxe. Această a doua variantă este una foarte utilă, pentru că prin plata unei taxe, de multe ori minimă, de câteva zeci de lei, se obțin o serie de informații suplimentare față de cele ce pot fi generate de platforma RAR. Printre aceste informații se numără istoricul de service, raportul de daune ce înregistrează incidentele prin care a trecut autovehiculul și care nu sunt menționate de vânzător, fie pentru că nu le cunoaște (dacă nu este singurul proprietar), fie pentru că dorește să le ascundă.
Tot de pe aceste platforme contra cost se pot afla următoarele lucruri:
- dacă vehiculul este declarat furat în vreo țară;
- istoricul vehiculului cu fotografii;
- posibile încercări de modificare a kilometrajului;
- analiza proprietarilor anteriori;
- defecțiuni dese ale modelului respectiv.
De cele mai multe ori, aceste informații nu sunt suficiente pentru a face o achiziție corectă. Specialiștii recomandă persoanelor care doresc să cumpere o mașină, în special celor care apelează la cumpărăturile second-hand, să respecte anumite reguli de bază, care micșorează posibilitatea apariției unui eșec:
- Înainte de încheierea tranzacției este obligatorie o vizită la un service auto de calitate, unde specialiștii pot identifica precis gradul de uzură (inclusiv kilometrii reali parcurși până în acel moment), eventualele defecțiuni ascunse sau intervențiile făcute în urma unor accidente mai mult sau mai puțin violente;
- Se vor evita chilipirurile. Un preț cu mult mai mic decât al unor modele similare ascunde, cu siguranță, o problemă. Nimeni nu vinde mașina în pierdere, iar prețul prea mic poate să constituie un semnal de alarmă;
- Achiziția mașinilor second-hand este una corectă dacă se apelează la firme specializate, care oferă garanție, au în portofoliu mașini de calitate, cu kilometraj redus și cu istoric complet, care pun la dispoziția tuturor clienților diverse servicii ce ușurează tranzacția;
- Înainte de a face plata trebuie să se controleze cu atenție toate documentele pentru a se obține convingerea că sunt corecte și complete. O problemă în această direcție poate însemna o întârziere a înmatriculării ulterioare, mai ales dacă vânzătorul nu este unul serios, care refuză să colaboreze după ce primește banii.
În concluzie, cunoașterea modului de codificare a seriei de șasiu și a locurilor în care aceasta este plasată reprezintă o obligativitate pentru persoanele care doresc să achiziționeze un autovehicul și care necesită obținerea unor informații utile pentru o experiență pozitivă.
Sursa foto:
dibas.ro