Dealer auto / Blog / Service / EGR - ce reprezintă supapa EGR, care este rolul acesteia și care sunt posibilele cauze ale defectării

EGR - ce reprezintă supapa EGR, care este rolul acesteia și care sunt posibilele cauze ale defectării

Categorie: Service
Data publicarii: 03/07/2023
Ultima actualizare: 03/07/2023

Autor: Cristian Mariutac - șef de service


Supapa de recirculare a gazelor de eșapament (EGR) este un component esențial al sistemului de control al emisiilor la motoarele cu ardere internă. Această supapă are rolul de a recircula o parte din gazele de eșapament în camera de ardere a motorului, ceea ce duce la reducerea emisiilor de noxe și la îmbunătățirea eficienței combustiei. Prin recircularea gazelor de eșapament, supapa EGR contribuie la reducerea emisiilor de oxizi de azot (NOx). Acești compuși sunt principala cauză a poluării aerului și pot avea efecte dăunătoare asupra sănătății umane și a mediului înconjurător. Recircularea gazelor de eșapament ajută la reducerea temperaturilor ridicate în camera de ardere, ceea ce limitează formarea de NOx în timpul procesului de combustie.

În acest articol, vom discuta în detaliu despre ce este valva EGR, care este rolul acesteia, câte tipuri de valve EGR există, care sunt simptomele unei valve EGR defecte, de ce se înfundă această supapă, dar și alte detalii importante pentru pasionații de mecanică sau pentru șoferii responsabili care vor să cunoască mai bine acest subiect.

Simptome EGR defect - ce este valva EGR, unde se află și care este rolul acesteia?

EGR - ce reprezintă supapa EGR, care este rolul acesteia și care sunt posibilele cauze ale defectării - dibas.ro - 1

În contextul creșterii preocupărilor pentru protejarea mediului înconjurător și reducerea emisiilor poluante generate de autovehicule, au fost dezvoltate diverse tehnologii pentru a minimiza impactul negativ asupra mediului. Una dintre aceste componente esențiale este valva EGR (Exhaust Gas Recirculation), care joacă un rol crucial în reducerea emisiilor de noxe generate de motoarele cu ardere internă.

Valva EGR este o componentă cheie a sistemului de emisii al unui autovehicul cu motor cu ardere internă. EGR este o prescurtare pentru "Exhaust Gas Recirculation" sau "Recircularea gazelor de evacuare". Acesta este un sistem conceput pentru a recircula o parte a gazelor de evacuare în camera de ardere a motorului, în scopul de a reduce emisiile de noxe și de a îmbunătăți eficiența combustiei interne. Valva EGR este amplasată în sistemul de evacuare a motorului și este adesea montată între colectorul de admisie și colectorul de evacuare. Poziția specifică poate varia în funcție de tipul de motor, însă, în majoritatea cazurilor, valva EGR este montată pe blocul motor.

Valva EGR funcționează pe principiul recirculării unei părți a gazelor de evacuare înapoi în camera de ardere a motorului. Acest lucru se realizează prin intermediul unei supape controlate electronic, care deschide și închide fluxul de gaze în funcție de cerințele de funcționare ale motorului și de valorile senzorilor. Procesul începe atunci când supapa EGR este deschisă, permițând gazelor de evacuare să fie redirecționate din colectorul de evacuare către colectorul de admisie. Aceste gaze de evacuare recirculate sunt apoi, amestecate cu aer și combustibil în camera de ardere a motorului.

Recircularea gazelor de evacuare are câteva efecte benefice. În primul rând, gazul de evacuare recirculat reduce temperatura de ardere în camera de combustie, ceea ce duce la o reducere a emisiilor de oxid de azot (NOx), un poluant major produs în timpul arderea combustibilului. Acest lucru se datorează faptului că prezența gazului de evacuare diluează amestecul de aer și combustibil, reducând astfel formarea de NOx.

În al doilea rând, valva EGR ajută la reducerea formării de emisii de particule, deoarece particulele de carbon și alte impurități prezente în gazele de evacuare recirculate se depun în colectorul de admisie, reducându-se astfel emisiile directe de particule în atmosferă.

Rolul principal al valvei EGR este de a contribui la reducerea emisiilor de noxe, în special a oxizilor de azot (NOx), provenite din arderea combustibilului în motoarele cu ardere internă. Prin recircularea gazelor de evacuare, valva EGR ajută la menținerea temperaturii de ardere într-un interval optim, reducând astfel formarea și emisia de NOx.

Pe lângă beneficiile în reducerea emisiilor de noxe, valva EGR contribuie și la îmbunătățirea eficienței motorului. Prin recircularea gazelor de evacuare, motorul primește o cantitate suplimentară de gaz, care reduce în mod eficient consumul de combustibil, în condiții de sarcină redusă.

Valva EGR reprezintă o componentă crucială în sistemele moderne de emisii auto, având un impact semnificativ în reducerea emisiilor poluante și îmbunătățirea eficienței motorului. Această tehnologie demonstrează eforturile constante de a îmbunătăți performanța motoarelor și a reduce impactul negativ asupra mediului înconjurător, contribuind la dezvoltarea unor vehicule mai ecologice și sustenabile din punct de vedere energetic.

Rolul supapei EGR la motoarele diesel

Principalul motiv pentru utilizarea unei supape EGR în motoarele diesel este reducerea emisiilor de oxizi de azot (NOx), care sunt poluanți nocivi. Recircularea unei părți a gazelor de eșapament înapoi în sistemul de admisie reduce temperatura de ardere în cameră și reduce formarea de NOx. Prin recircularea gazelor de eșapament, se reduce concentrația de oxigen disponibilă în cilindru, ceea ce duce la o temperatură de ardere mai scăzută și la o reducere a formării NOx.

Supapa EGR funcționează în principal în regimuri de sarcină redusă sau la viteze reduse ale motorului, deoarece în aceste condiții emisiile de NOx sunt mai mari. În regimuri de sarcină mai mare sau la viteze mai mari, supapa EGR este închisă pentru a permite o combustie mai eficientă și pentru a obține puterea maximă a motorului.

Pe lângă reducerea emisiilor de NOx, supapa EGR poate avea și alte efecte asupra performanței motorului, cum ar fi creșterea eficienței termice și scăderea consumului de combustibil. Cu toate acestea, utilizarea excesivă sau defectuoasă a supapei EGR poate duce la probleme cum ar fi depuneri de carbon în sistemul de admisie sau pierderea puterii motorului.

Simptome EGR defect - care sunt acestea?


O supapă EGR defectă poate provoca mai multe simptome, iar acestea pot varia în funcție de natura problemei și de tipul de motor. Iată care sunt cele mai comune indicii care să te ducă cu gândul către supapa EGR:

1. Lumina de avertizare a motorului aprinsă - o supapă EGR defectă poate declanșa iluminarea martorului de avertizare a motorului de pe tabloul de bord. Acesta este un semnal că sistemul EGR are o problemă și necesită verificare.

2. Performanță redusă a motorului - un EGR defect sau înfundat poate afecta performanța motorului. Poate apărea o scădere a puterii acestuia, o accelerație lentă sau o senzație generală de slăbiciune a motorului. Acest lucru se datorează întreruperii fluxului normal de aer și combustibil în cilindri.

3. Tremurături sau instabilitate la ralanti - o supapă EGR disfuncțională poate cauza instabilitate a motorului la ralanti, iar acest lucru se datoreaza unui amestec inadecvat de aer și combustibil în cilindri.

4. Consum excesiv de combustibil - un EGR defect poate duce la un consum crescut de combustibil. Aceasta se datorează faptului că supapa EGR poate rămâne deschisă în mod constant sau se poate bloca în poziția deschisă, ceea ce determină o recirculare excesivă a gazelor de eșapament și, implicit, o pierdere de eficiență în arderea combustibilului.

5. Emisii excesive de fum - dacă supapa EGR nu se închide corect sau rămâne blocată în poziția deschisă, poate determina o cantitate excesivă de fum sau de gaze de eșapament vizibile la evacuare. Acest lucru poate indica o ardere ineficientă a combustibilului.

6. Depuneri de carbon în sistemul de admisie - supapa EGR poate provoca acumularea de depuneri de carbon în sistemul de admisie în timp. Aceste depuneri pot afecta fluxul de aer și pot duce la probleme de funcționare a motorului, cum ar fi blocarea sau restricționarea fluxului de aer.

Este important de reținut că aceste probleme pot fi cauzate și de alte defecțiuni ale motorului, de aceea este recomandat să se efectueze o diagnoză completă a vehiculului pentru a identifica cu exactitate problema specifică a supapei EGR.

Așa cum spuneam mai sus, supapa EGR poate rămâne blocată în poziția deschisă și poate cauza diferite probleme la nivelul motorului. Dar această supapă poate rămâne blocată și în poziție închisă.

Dacă supapa EGR este blocată în poziția închisă, acest lucru poate crește nivelul de NOx emis, ceea ce poate duce la probleme de conformitate cu normele de emisii și poluarea mediului înconjurător. De asemenea, dacă supapa este blocată în poziția închisă, temperatura de ardere poate crește, ceea ce poate duce la o ardere mai puțin eficientă a combustibilului și la un consum mai ridicat de combustibil. Recircularea gazelor de eșapament prin supapa EGR contribuie la răcirea temperaturii de ardere în cilindru. Dacă supapa este blocată în poziția închisă, temperatura în cilindru poate crește, iar acest lucru poate duce la supraîncălzirea motorului în anumite condiții de funcționare.

Pentru a remedia o supapă EGR blocată închisă, este necesară o verificare și o intervenție asupra sistemului EGR. Aceasta poate include curățarea supapei EGR sau înlocuirea acesteia, în funcție de cauza exactă a blocării.

Ce este EGR? Câte tipuri de valve EGR există?

EGR - ce reprezintă supapa EGR, care este rolul acesteia și care sunt posibilele cauze ale defectării - dibas.ro - 2

Valvele EGR sunt concepute pentru a recircula o parte a gazelor de evacuare înapoi în camera de ardere, reducând astfel emisiile de noxe și îmbunătățind eficiența motorului. Există diferite tipuri de valve EGR utilizate în industria auto, fiecare având particularitățile și avantajele proprii.

1. Valva EGR externă
Valvele EGR externe sunt cele mai comune tipuri utilizate în industria auto. Acestea sunt amplasate în afara motorului, între colectorul de evacuare și colectorul de admisie. Gazul de evacuare este redirecționat printr-un canal sau o conductă specială către supapa EGR, iar apoi este introdus în colectorul de admisie. Această configurație oferă o instalare mai ușoară și o întreținere mai convenabilă, deoarece valvele pot fi accesate și înlocuite mai ușor decât cele interne.

2. Valva EGR internă
Valvele EGR interne sunt montate direct pe blocul motor sau pe chiulasa și sunt integrate în sistemul de admisie. Aceste valve EGR funcționează prin intermediul unor canale interne, care permit recircularea gazelor de evacuare în colectorul de admisie. Unul dintre avantajele valvelor EGR interne este faptul că acestea pot fi mai eficiente în controlul și distribuția gazelor de evacuare, ceea ce duce la o mai bună performanță și reducerea emisiilor de noxe.

3. Valva EGR cu racord electronic
Acest tip de valvă EGR este controlat de un sistem electronic care reglează deschiderea și închiderea valvei în funcție de cerințele motorului și de datele colectate de senzorii din vehicul. Această tehnologie avansată permite o funcționare mai precisă și adaptabilă în funcție de condițiile de conducere, ceea ce duce la o mai bună eficiență și performanță.

4. Valva EGR cu recirculare internă în cameră
Această variantă de valvă EGR utilizează un design cu recirculare internă în cameră de ardere. În loc să redirecționeze gazele de evacuare în colectorul de admisie, aceste valve EGR introduc gazul de evacuare direct în camera de ardere a motorului. Acest tip de valvă oferă avantaje în reducerea emisiilor de noxe și în îmbunătățirea performanței, deoarece gazul de evacuare este amestecat direct cu amestecul de aer și combustibil în timpul procesului de ardere.

5.Valva EGR cu răcire
Aceste valve EGR sunt prevăzute cu un sistem de răcire, care reduce temperatura gazelor de evacuare înainte de a fi reintroduse în camera de ardere. Prin reducerea temperaturii, se minimizează formarea de NOx și se optimizează eficiența procesului de ardere. Aceste valve EGR cu răcire sunt adesea utilizate în vehiculele diesel, unde formarea de NOx poate fi mai pronunțată.

Semne EGR înfundat - cum se manifestă o valvă EGR înfundată

EGR - ce reprezintă supapa EGR, care este rolul acesteia și care sunt posibilele cauze ale defectării - dibas.ro - 3

Având în vedere rolul lor de recirculare a gazelor de eșapament, valvele EGR pot fi supuse acumulării de depuneri și se pot înfunda în timp.

Unul dintre semnele unei valve EGR infundate este scăderea puterii motorului. Atunci când valvele EGR sunt înfundate, cantitatea de aer și combustibil care ajunge în camera de ardere este afectată negativ. Acest lucru duce la o ardere incompletă a combustibilului, rezultând o putere redusă a motorului. Șoferii pot observa că vehiculul lor nu mai accelerează la fel de rapid ca înainte sau că este nevoie de mai mult timp pentru a atinge viteze mai mari.

Un alt semn al unei valve EGR infundate este creșterea consumului de combustibil. Infundarea valvei EGR poate afecta amestecul aer-combustibil și poate determina o ardere ineficientă. Acest lucru duce la o utilizare mai mare a combustibilului pentru a obține aceeași putere și performanță a motorului. Șoferii pot observa că vehiculul lor parcurge o distanță mai mică cu aceeași cantitate de combustibil sau că sunt nevoiți să alimenteze mai des decât în mod obișnuit.

În plus, o valve EGR infundată poate provoca și oscilații ale motorului la relanti. Înfundarea valvei duce la un flux de gaze de eșapament neuniform în camera de ardere, ceea ce poate provoca instabilitate la ralanti. Astfel, motorul va funcționa neregulat atunci când mașina este în stare de repaus, cu o frecvență de rotație care variază.

Pentru a rezolva aceste probleme ale valvei EGR, cel mai simplu este să se apeleze la un service auto specializat. Un service auto este echipat cu uneltele necesare pentru a diagnostica și a remedia valvele EGR infundate. Tehnicienii dintr-un service auto pot curăța sau înlocui valvele infundate pentru a restabili fluxul corect de gaze de eșapament și a asigura arderea eficientă a combustibilului.

Ignorarea acestei probleme pe termen lung poate duce la o performanță redusă a motorului, creșterea consumului de combustibil și la deteriorarea altor componente ale vehiculului.

EGR blocat - cum se curăță și cum se înlocuiește această valvă

EGR - ce reprezintă supapa EGR, care este rolul acesteia și care sunt posibilele cauze ale defectării - dibas.ro - 4

Curățarea unei valve EGR poate fi o soluție eficientă atunci când aceasta este înfundată de depuneri, fără a fi necesară înlocuirea completă. Iată pașii generali pentru curățarea unei astfel de supape EGR:

1. Identificarea valvei - valvele EGR pot varia în funcție de modelul și tipul de vehicul, așa că primul pas este să identifici valva EGR și să localizezi poziția acesteia pe motor. De obicei, valva EGR se găsește în apropierea sistemului de admisie sau pe conducta de eșapament.

2. Demontarea valvei EGR - pentru a curăța valva, aceasta trebuie demontată de pe motor. Este important să consulți un manual de service specific modelului tău de vehicul pentru a înțelege procedura de demontare a acestei piese. De obicei, este necesar să deconectezi cablurile electrice și furtunele care sunt conectate la valvă și să înlături șuruburile de fixare.

3. Curățarea valvei - există mai multe metode pentru curățarea valvei EGR. Una dintre ele implică folosirea unui spray de curățare special conceput pentru sistemele EGR. Aceste spray-uri pot fi pulverizate direct pe valve, iar substanțele chimice conținute în ele vor dizolva depunerile și vor curăța componenta. De asemenea, poți utiliza o perie de sârmă moale sau un tampon de bumbac înmuiat în soluție de curățare pentru a îndepărta manual depunerile de pe valve.

4. Verificarea și înlocuirea pieselor - în timp ce valva EGR este demontată, este recomandat să verifici și starea celorlalte piese asociate, cum ar fi garniturile sau senzorii. Dacă observi vreo deteriorare sau uzură semnificativă, este recomandat să înlocuiești aceste piese pentru a evita probleme ulterioare.

În cazul în care curățarea valvei nu rezolvă problema sau aceasta este grav deteriorată, este posibil să fie necesară înlocuirea completă. Procesul de înlocuire a unei valve EGR este similar cu demontarea și asamblarea menționată mai sus, însă în loc să cureți valva, vei înlătura valva veche și vei monta una nouă în locul ei. Asigură-te că achiziționezi o valvă nouă compatibilă cu modelul și tipul vehiculului tău. Este important să menționăm că procedura de curățare și înlocuire a unei valve EGR poate fi complexă și poate varia în funcție de modelul și tipul de vehicul. În plus, este recomandat să consulți întotdeauna un service auto specializat pentru a beneficia de cunoștințele și experiența tehnicianului și pentru a evita erorile sau problemele ulterioare.

În concluzie, valvele EGR au un rol semnificativ în reducerea emisiilor poluante și în îmbunătățirea eficienței vehiculelor. Cu o întreținere corespunzătoare și o atenție la potențialele probleme, aceste componente pot funcționa eficient și contribui la un mediu mai curat.

Sursa foto: Unsplash.com, Pexels.com

Articole de care ai putea fi interesat: