Dealer auto / Blog / Service / Convertizorul de cuplu - roluri, componente și simptome potențiale
Autor: Cristian Mariutac - șef de service
Autoturismele moderne sunt mecanisme deosebit de complexe și care au în componență o mulțime de piese cu rol important. Piesele precum motorul, ambreiajul, mecanismul de frână și altele extrem de cunoscute sunt elemente despre care majoritatea posesorilor auto au cel puțin cunoștințe minime. Pe de altă parte, există și componente care nu sunt atât de cunoscute, dar care sunt foarte importante pentru funcționarea eficientă a unui autoturism.
Un exemplu de piesă foarte importantă pentru autoturismele moderne este convertizorul de cuplu. Acesta este un element vital pentru transmisia automată a vehiculelor dotate cu o astfel de cutie. Rolul convertizorului la cutia automată este un subiect despre care poți afla mai multe în acest articol. De asemenea, poți să descoperi cum se manifestă un convertizor de cuplu defect și cum știi că trebuie să te prezinți la un service auto.
Cuprins
Foarte multe mașini noi dispun de transmisie automată. Producătorii fac tot mai intens tranziția de la cutiile manuale la cele automate, iar în acest mod a ajuns să fie o piesă importantă din angrenajul autoturismelor convertizorul de cuplu.
Ce este convertizorul de cuplu?
Un convertizor de cuplu este un dispozitiv hidraulic care facilitează transmiterea puterii de la motor, către roțile mașinii, fără a folosi o legătură mecanică rigidă. În transmisia unui vehicul care este dotat cu o cutie de viteze automată, motorul este conectat la convertizor, iar convertizorul la cutia de viteze. Pentru a putea să își îndeplinească această funcție, mecanismul convertizorului este format din mai multe componente.
Convertizor de cuplu - componente
Convertizorul de cuplu este alcătuit din mai multe componente, fiecare îndeplinind funcții deosebit de importante, astfel:
Pe ce tip de cutie de viteze este pus convertizorul de cuplu?
Convertizorul de cuplu poate fi găsit pe două tipuri principale de cutii de viteze: cutiile de viteze automate (AT), dar și pe cutiile de viteze automate cu dublu ambreiaj (DCT). Ambele tipuri de cutii de viteze apelează la convertizoare de cuplu pentru a facilita transferul de putere de la motor către roți, însă principiul de funcționare și construcția diferă.
Așadar, convertizorul de cuplu este o componentă foarte importantă în transmisiile automate și în cele cu dublu ambreiaj. Fiind format din componente precum paleta, turbina, pompa și sistemul de blocare, dispozitivul este unul complex și care prezintă vulnerabilități, atât la autoturismele rulate, cât și la modelele noi. În continuare, poți afla cum se manifestă un convertizor de cuplu defect, simptome des întâlnite și cum se pot rezolva problemele.
Convertizorul de cuplu este parte din mecanismul de transmisie automată a autoturismelor și, ca orice altă piesă a mașinii, reprezintă o componentă supusă defecțiunilor în timp. Există mai multe motive pentru care se defectează convertizoarele, simptome manifestate, precum și soluții pentru remedierea problemei.
De ce se defectează convertizoarele de cuplu?
Simptome ale convertizorului de cuplu
După ce ai aflat care sunt motivele pentru care apar problemele convertizorului de cuplu, trebuie să știi și cum se manifestă acestea. Iată care sunt cele mai comune simptome la convertizorul de cuplu:
Cum se rezolvă problema unui convertizor de cuplu defect?
Dacă apare o defecțiune la nivelul convertizorului, trebuie ca posesorul autovehiculului să intervină imediat și să se asigure că sunt luate măsuri pentru remedierea problemei. Convertizorul poate să fie înlocuit sau reparat, în funcție de severitatea defecțiunii și de starea generală a transmisiei.
Pentru a putea fi luate măsurile potrivite, este necesar ca mai întâi să se diagnosticheze problema cu precizie. Ar putea fi necesare testarea vehiculului, verificarea erorilor din computerul de bord, precum și efectuarea unei inspecții fizice a convertizorului. După ce problema a fost identificată, pot fi luate două tipuri de măsuri:
Indiferent de metoda aleasă, este important și ca apariția problemelor să fie prevenită pe cât posibil. Acest lucru se face prin intermediul măsurilor de mentenanță implementate în mod regulat de către posesorul autovehiculului. Schimbarea uleiului hidraulic, verificarea presiunii acestuia, folosirea mașinii în condiții optime și abordarea unui stil precaut de condus sunt cele mai importante măsuri prin care se poate evita defectarea convertizorului.
În concluzie, convertizorul de cuplu este o piesă foarte importantă în angrenajul mașinilor cu transmisie automată. El contribuie la funcționarea corectă a mașinii, la păstrarea consumului la un nivel optim, precum și la menținerea confortului șoferului și pasagerilor. Convertizorul are și vulnerabilități și poate necesita înlocuirea sau repararea, dacă se defectează. Cu ajutorul experților pe care îi poți găsi în service-ul Dibas.ro, poți remedia rapid orice problemă de la nivelul acestei piese.