Dealer auto / Blog / Service / Geometria roților - ce înseamnă, de ce este importantă și cum se realizează
Autor: Cristian Mariutac - șef de service
Siguranța la volan ar trebui să fie prioritatea numărul 1 pentru orice șofer. Această siguranță se obține, în primul rând, conducând o mașină echipată corespunzător și verificată periodic. Această verificare periodică presupune, printre altele, și inspectarea și alinierea corectă a roților și a anvelopelor.
Geometria roților, cunoscută și sub denumirea de aliniamentul roților, este un aspect important al întreținerii unei mașini. Ajustarea corectă a geometriei roților poate preveni uzura neuniformă a anvelopelor, poate îmbunătăți manevrabilitatea și stabilitatea mașinii, dar poate ajuta și la economisirea de combustibil.
Deși procesul poate părea complicat și necesită echipament specializat, geometria roților este un proces esențial în menținerea mașinii într-o stare optimă de funcționare. În acest articol, vom discuta pe larg despre ce reprezintă geometria roților, unde se efectuează, de ce este importantă, ce este unghiul de fugă, cum se reglează acesta și cum se poate realiza această procedură per total, precum și alte detalii importante care te vor ajuta să afli cum să îți menții mașina într-o stare excelentă de întreținere.
Cuprins
Dacă te consideri un șofer serios, atunci fără îndoială ar trebui să știi ce înseamnă geometria roților și cum se realizează aceasta.
Procedura de realizare a geometriei roților este un proces detaliat care implică măsurarea și ajustarea parametrilor de aliniament ai roților pentru a asigura o bună funcționare a mașinii. Această operațiune se realizează în cadrul unui service auto, de către persoane calificate, dar pentru șoferii care sunt pasionați de mecanică și vor să știe tot ce are legătură cu autovehiculul pe care îl conduc, iată care sunt principalele etape:
În medie, procesul de realizare a geometriei roților poate dura undeva între 30 de minute și o oră, în funcție de complexitatea mașinii și de nivelul de ajustare necesar. Este important ca geometria roților să fie făcută la fiecare 10.000 de kilometri parcurși sau cel puțin o dată pe an, pentru a te asigura că mașina pe care o conduci funcționează la capacitatea maximă și pentru a preveni potențialele defecțiuni ale roților sau anvelopelor.
Unghiul de fugă al roților este unul dintre parametrii de aliniament care se referă la unghiul de înclinare a roților în față sau în spate, când privim mașina din lateral. Mai precis, unghiul de fugă reprezintă unghiul dintre planul vertical și o linie imaginară pe axa longitudinală a mașinii care trece prin centrul roții.
Un unghi de fugă pozitiv înseamnă că partea din față a roții este mai îndepărtată de axul longitudinal decât partea din spate a roții. În acest caz, roțile sunt îndreptate ușor spre exterior, ceea ce permite mașinii să fie mai ușor manevrabilă în curbe.
Pe de altă parte, un unghi de fugă negativ înseamnă că partea din față a roții este mai apropiată de axul longitudinal decât partea din spate a roții. Acest lucru face ca roțile să fie îndreptate spre interior, ceea ce asigură o stabilitate mai mare în linie dreaptă și o reducere a uzurii neuniforme a anvelopelor.
Pe lângă unghiul de fugă, atunci când vine vorba de aliniamentul roților, există încă doi parametrii ce trebuie verificați și ajustați.
Unghiul de cădere sau de înclinare a axei este un unghi format între o linie verticală imaginată și axa roților de pe aceeași parte a vehiculului. Unghiul de cădere se măsoară în grade și poate fi pozitiv sau negativ, în funcție de direcția înclinării axei. O valoare pozitivă a unghiului de cădere înseamnă că vârful roții este îndreptat către exteriorul vehiculului, iar o valoare negativă înseamnă că vârful roții este îndreptat către interiorul vehiculului. În general, unghiul de cadere trebuie să fie reglat astfel încât să fie cât mai aproape de zero, adică roțile să fie înclinate vertical sau aproape vertical.
Există mai multe motive pentru care unghiul de cădere trebuie să fie reglat corect în geometria roților. În primul rând, un unghi de cădere prea mare poate duce la uzura anormală a pneurilor, în special pe partea exterioară a benzii de rulare, în timp ce un unghi de cădere prea mic duce la uzura excesivă a anvelopelor pe partea interioară a benzii de rulare. În al doilea rând, un unghi de cădere incorect poate afecta aderența anvelopelor pe suprafața drumului, ceea ce poate duce la o manevrabilitate redusă a vehiculului și la o distanță de frânare mai mare. De asemenea, un unghi de cădere prea mare poate duce la o creștere a consumului de combustibil, deoarece forțele de frecare între roți și suprafața drumului sunt mai mari.
Un alt parametru important în geometria roților este unghiul de convergență. Acesta este un unghi format între axele roților din aceeași pereche de pe aceeași axă a vehiculului, privit de sus. Unghiul de convergență poate fi pozitiv sau negativ, în funcție de direcția în care sunt îndreptate vârfurile roților. La fel ca și în cazul celorlalți parametri, un unghi de convergență incorect poate afecta stabilitatea direcției vehiculului și poate duce la o manevrabilitate redusă. Un unghi de convergență prea mare poate face ca vehiculul să se simtă "încremenit" în viraje, în timp ce un unghi de convergență prea mic poate face ca direcția vehiculului să fie mai puțin precisă și să necesite o ajustare mai frecventă a volanului.
Pe lângă procedura de realizare a geometriei roților, mai există și cea de echilibrare a roților, cele două fiind adesea confundate, deși nu au legătură cu cealaltă, ci poate doar simplul fapt că se recomandă ca ambele să fie făcute periodic. Dacă geometria se referă la ajustarea unghiurilor și pozițiilor roților pentru a asigura o funcționare corectă și stabilă a vehiculului, echilibrarea roților se referă la echilibrarea masei roților și pneurilor pentru a preveni vibrațiile și uzura anormală a acestora. Fiecare roată are o anumită masă, iar această masă poate fi distribuită neuniform pe întreaga suprafață a acesteia. Acest lucru poate duce la vibrații în timpul condusului și uzura neuniforma a anvelopelor, mai ales la viteze mari. Echilibrarea roților se efectuează prin plasarea unor contragreutăți metalice pe janta roții, astfel încât masa să fie distribuită uniform, prevenind astfel vibrațiile anormale și neplăcute din timpul șofatului.
Realizarea geometriei roților ar trebui să fie efectuată anual sau la fiecare 10.000 km, dar există și anumite situații care impun o vizită cât mai rapidă la cel mai apropiat service auto.
Geometria roților este necesară atunci când se observă că mașina are o manevrabilitate mai slabă decât de obicei, când se simt vibrații la nivelul volanului la viteze mari sau când se observă o uzură neuniformă a anvelopelor.
Există câteva perspective pentru care trebuie să te asiguri că roțile mașinii tale sunt corect aliniate ar putea fi următoarele:
Acum că am discutat despre avantajele pe care o geometrie bine realizată le aduce mașinii tale, haide să discutăm de situațiile care impun să mergi cât mai repede cu mașina la un service autorizat:
Așa cum spuneam și mai sus, este recomandat să verifici geometria roților cel puțin o dată pe an sau ori câte ori simți că mașina nu se comportă pe carosabil așa cum ești obișnuit.
În concluzie, geometria roților este un proces important în întreținerea și menținerea unei mașini într-o stare optimă de funcționare. Ajustarea parametrilor de aliniament ale roților poate preveni uzura neuniformă a anvelopelor, îmbunătăți manevrabilitatea în curbe și stabilitatea în linie dreaptă, dar poate contribui și la economia de combustibil.
Este important să acorzi importanță acestei proceduri în mod regulat, pentru a preveni eventualele neplăceri și pentru a te asigura că vei conduce o mașină în cea mai bună stare de întreținere, care să îți asigure întotdeauna călătorii confortabile.
Sursa foto: Pixabay.com, Pexels.com.